NIEUWE REGELS

Sportschool de Lange JUDO

Moderators: Marieke, HUNTER

NIEUWE REGELS

Berichtdoor HUNTER » di 29 dec 2009 01:35

Afbeelding
HUNTER
Trainer - Coach
Trainer - Coach

judoband: 4 dan!!!!

Re: NIEUWE REGELS

Berichtdoor HUNTER » di 12 jan 2010 11:07

Voor alle duidelijkheid....

Op de technische dag werd vermeld dat de Hansukomake die volgt op 2x benen pakken een DIRECTE Hansukomake is. Hetgeen dus betekenet dat je klaar bent voor het hele toernooi (Net zoals bij 'diving' etc.).

DIT IS NIET HET GEVAL!!!

Ik kreeg gisteren een via Jenny een mail van Henk Plugge waarin wordt aangegeven dat de hansukomake voor het pakken van de benen een hansukomake is voor de wedstrijd, en dat je in een evt. herkansing gewoon weer mag aantreden!
Afbeelding
HUNTER
Trainer - Coach
Trainer - Coach

judoband: 4 dan!!!!

Berichtdoor Marcel Hoogeboom » di 12 jan 2010 18:59

het leek mij idd ook al een zeer overdreven maatregel en een maatregel om het wedstrijdjudo bij de jeugdigen te ontmoedigen. Welke ouder gaat er nu 100km vv om dit risico te lopen. Internationaal is het al een zeer moeilijk te beoordelen handeling in veel gevallen en met drie scheidsen en de videobeelden net aan te doen.

Dat wordt in gevallen bij de jeugd leuk!! :(

Volgens mij worden de (nieuwe) regels bedacht door iemand die al jaren niet meer op de mat staat (als ie al op de mat heeft gestaan) en ook nog wat met judo te maken wilt hebben!

De scheidsen krijgen het in ieder geval wel weer lekker druk op de mat :D !
Marcel Hoogeboom
Coach
Coach

judoband: 1e dan

Berichtdoor jennykoster » wo 20 jan 2010 15:07

twee dagen met de nieuwe regels gwerkt op het espoir toernooi in eindhoven.
eerlijk gezegd zag ik er erg tegen op maar al met al viel het redelijk mee.
er waren ook duitse en belgen als scheids die in hun land niet een over gangs regel hanteren maar direct hansekomake geven, mogen we in nederland niet mopperen met eerst nog een shido.
als scheids moet je nog meer allround zijn en het is soms moeilijk waar te nemen of het nu wel een echte aanval is ja of nee of was het uit een cross gaurd pakking dat zijn dingen waar je nooit naar keek maar komt er wel even bij.
plus natuurlijk de huidige regels die je moet volgen.
maar soms is het best jammer dat een judoka die voor staat en aanvallend is er met 2x beenpakken de partij verliest maar het zijn de regels die we volgen.
En dat gaat soms echt tegen je judo gevoel in.
er bleek ook verschil te zijn in de interpretatie van eenzijdige pakking bij mij is dat ook een mouw rever aan 1 kant echter is dat niet zo maar alleen een cross gaurd pakking mag en dan mag de tegenstander een aanval maken.
het is ook niet altijd makkelijk en snel te zien bij een overnamen of er wel voldoende body contact is geweest iedereen is zoekende en de regels werden zondag middag alweer anders uitgelegd dus de tijd zal het leren.
zondag -20 om weer te oefenen en het weekend erop ga ik 2 dagen naar open belgische in arlon dan moet het hele verhaal wel duidelijk zijn hoop ik.

jenny
internationaal scheidsrechter
jennykoster
Lid
Lid

judoband: 3e dan

Berichtdoor HUNTER » wo 20 jan 2010 21:17

thnx voor de update Jenny!
Afbeelding
HUNTER
Trainer - Coach